Gezond afvallen, hoe doe je dat

11 Feb 2019 no comments Nikolaï Wullaert Categories Gezondheid

Makkelijk & vooral gezond afvallen, hoe doe je dat?

Snel afvallen, dat willen we allemaal..

We weten ook allemaal dat diëten ongezond zijn en vaak maar tijdelijk werken. Maar toch willen we even die paar kilo kwijt, even snel afvallen voor de zomer. Die kerst chocolaatjes, die vierde oliebol, die paas eitjes, die pitta we genieten er van, en dat moet kunnen ook.

Dus hoe schud je die extra kilo’tjes van je af zonder je lichaam te belasten
Ontdek onze 8 tips om makkelijk & gezond af te vallen.

Gezonde kant en klare maaltijd van Calculated Nutrition. Geen tijd om zelf te koken, maar toch gezond afvallen? Kijk niet verder!1. Weg met geraffineerde suiker!

Suiker is nu eenmaal rommel. Het is niet goed voor je lijf en je wordt er o.a. dik (en futloos) van en het helpt je absoluut niet snel afvallen. Geraffineerde suiker is ontdaan van de vetten en vezels die er normaal gesproken voor zorgen dat de energie gedoseerd wordt afgegeven. Als je een suikerbiet eet zit je direct vol (vanwege de vezels). Als je het geraffineerde product van een suikerbiet (kristalsuiker) eet dan kun je eindeloos door eten.

Dus, weg met suiker. Stop ermee als je snel een paar kilo wilt afvallen. Vermijd alle voedingsmiddelen waar suiker in zit:

  • Koekjes en kaakjes
  • Cupcakes, taarten en andere baksels
  • Chocolade (NEEEEE!!! Oké, 70%+ chocolade is prima)
  • Suiker in de thee of koffie
  • Suikerrijke smeersels voor op brood
  • Krokante muesli (Cruesli) waarbij de suiker het lekker krokant maakt
  • Frisdrank, sapjes en chocolademelk
  • Alcohol (wordt door je lichaam gezien als pure suiker)
  • Etc.

2. Vermijd andere snelle koolhydraten

Snel afvallen doe je niet met snelle koolhydraten, dat is zeker. Snelle koolhydraten zijn koolhydraten die zo snel worden verwerkt dat je lichaam ze behandelt als suiker. Ook al zijn ze niet zoet. Het gaat hierbij opnieuw om producten die sterk bewerkt zijn. Denk hierbij aan witte bloem, en alle producten die daarvan gemaakt worden:

  • Al het brood dat niet volkoren is
  • Pasta
  • Cake, taart en koek
  • Etc.

Kies zoveel mogelijk voor volkoren producten, en eet in het algemeen kleinere porties koolhydraten. Eet tegelijkertijd een portie vet en/of eiwitten om ervoor te zorgen dat de koolhydraten langzamer worden opgenomen in je lichaam. Zo voorkom je dat je bloedsuikerpeil snel stijgt, en dat je lichaam het suiker omzet in lichaamsvet.

3. Eet lekker zoutloos

Als je veel zout eet dan zul je automatisch veel vocht vasthouden. Wanneer mensen beginnen met gezond eten, dan vallen ze in het begin snel af. Die eerste 5 kilo die je verliest bestaat voor zo’n 2-3 kilo uit vocht. Doordat je puurder gaat eten (minder zoute snacks, minder verwerkte voeding) krijg je minder zout binnen. Hierdoor zul je minder vocht vasthouden en dus snel afvallen.

Ja, dat is maar vocht. Maar vergis je niet. Die paar kilo vocht ben je liever kwijt dan rijk. Je verbrandt er geen vet mee, maar het is misschien wel de snelste manier om weer in die leuke zomerkleding te passen. Daar komt bij dat je organen sowieso blij zijn met minder zout.

Hoe eet je minder zout?

  • Kook met weinig zout. Als je zout toevoegt, doe dit dan in het begin van het kookproces, dan heb je minder nodig. Hoe later je zout toevoegt, des te meer je nodig hebt.
  • Gebruik gezonde specerijen om meer smaak aan je eten te geven, zoals kurkuma, gember, zwarte peper, kaneel etc.
  • Laat je tong wennen aan eten met minder zout. Als je veel zoute snacks hebt gegeten dan zul je even moeten wennen aan voeding zonder zout en smaakversterkers. Maar, kop op, er zijn ergere dingen in het leven.
  • Als je zout gebruikt, kies dan niet voor de geraffineerde variant (keukenzout). Dit is net als witte suiker slecht voor je lijf. Kies voor grof zeezout. Dit bevat meer mineralen, en is daarom herkenbaar en voedzaam voor je lichaam.

Minder zout (of zoutloos) eten en koken is een goede gewoonte die je de rest van je leven zal dienen.

4. Stop met stress

Als je gestrest bent dan gieren er stresshormonen door je bloedbaan, die de neiging hebben om vetopslag te stimuleren. Snel afvallen heeft dus niet alleen met voeding en beweging te maken, maar ook met je emotionele toestand. Hoe beter jij in je vel zit, des te makkelijker afvallen zal zijn.

5. Kies voor levend voedsel

Wil je snel afvallen? Baseer dan je eetpatroon voornamelijk op levend voedsel. Levend voedsel, als in groenten en fruit.

Eet groenten en fruit. Elke dag, meerdere keren per dag. Eten dat groeit aan een boom, een plant, aan een struik of in de grond.

Groenten en fruit zijn ontzettend gezond, en we eten ze te weinig. Hoe meer je je voeding baseert op groenten en fruit, des te makkelijker het wordt om af te vallen. Eet salades, maak smoothies, gebruik verse groenten in je avondmaaltijden. Snack met groente, ontbijt met wat groente en fruit, lunch en dineer met groente.

6. Eet meer eiwit

Precies: Minder suikers en andere snelle koolhydraten en meer eiwitten. Voeg meer eiwit toe aan je maaltijden en tussendoortjes om sneller af te vallen. Dit kun je doen door vaker te kiezen voor kwark, eieren, tonijn uit blik, tofu, kikkererwten, gevogelte, vlees, vis etc.

Eiwit voorkomt dat je bloedsuikerspiegel snel stijgt. Daarnaast is eiwit een belangrijke bouwstof voor je spieren. Het helpt je sneller herstellen na het sporten en zo meer resultaat te halen uit je work-out. Verder geeft het je een verzadigend gevoel, je blijft langer vol zitten.

7. Ga meer bewegen

Lekker sporten, lekker bewegen. Minimaal een paar keer per week. Iedere calorie die je verbrandt wordt niet opgeslagen als vet. Door vaker te bewegen maak je afvallen een stuk makkelijker, zeker als je maar een paar kilo kwijt wilt. Daarbij komt dat beweging je een heerlijk gevoel geeft. Zeker als je een beetje conditie hebt opgebouwd.

8. Vermijd de spaarstand

Eet niet te weinig. Als je weinig eet en ook nog eens veel beweegt dan is het makkelijk om simpelweg te weinig energie binnen te krijgen. Als je lichaam structureel (een paar weken achter elkaar) te weinig energie binnen krijgt, dan schakelt het over in een soort spaarstand. Je lijf wordt dan ontzettend zuinig op iedere calorie die binnen komt. Er heerst immers hongersnood!

Voorkom de spaarstand door naar je lijf te luisteren. Eet niet veel te weinig. Eet de juiste dingen.

Gezonde kant en klare maaltijd op bord met tonijn in punjab saus, bruine rijst, sperzieboon en broccoli.Gezond eten en afvallen is simpel 🥑

Nog een aantal tips:

  • Eet langzaam. Pas na twintig minuten sturen je hersenen het signaal door dat je verzadigd bent. Hoe sneller je eet, hoe meer calorieën je opneemt.
  • Hou een dieetdagboek bij. Schrijf dagelijks op wat je eet en je zal versteld staan van de hoeveelheid voedsel die je dagelijks naar binnen speelt. Het bijhouden van een dieetdagboek zorgt ervoor dat je bewuster omgaat met eten en sneller afslankt.
  • Probeer eens intermittend fasting. (meer info komt er aan!)
  • Vergeet niet te leven, 80% gezond en 20% gewoon doen wat je wil. We gaan niet voor snelle resultaten, maar langdurige resultaten.
  • Sta recht of wandel rond als je ergens moet wachten. Je verbruikt 50 calorieën als je 15 minuten rondwandelt.

Heb je echt geen tijd om er op te letten? Geen probleem, onze maaltijden zijn vrij van toegevoegde zouten, suikers, snelle koolhydraten, E-nummers of andere additieven.